خود هیپنوتیزم

روش غیر مستقیم

نویسنده: حکیم عاقل - ۱۳٩۱/٤/٩

روش غیر مستقیم که توسط دکتر میلتون اریکسون ایجاد و توسعه داده شده بصورت استفاده از استعاره ها، تشبیهات، ایجاد وقفه،  گیج کردن، حواس پرتی، قصه گویی و…. به تلقین و عمق بخشیدن به خلسه می پردازد، در تجربه طی این مدت بخصوص در هیپنوتیزم با استفاده از چت روش غیر مستقیم خیلی موثرتر و سریع تر از روش سنتی و مستقیم عمل می کنه. این روش بخصوص برای کسانی که ذوق ادبیاتی دارند مناسب تره.

 

نویسنده: حکیم عاقل - ۱۳٩۱/٤/٩

به دو روش مستقیم و غیر مستقیم (اریکسونی) می توانید خلسه ایجاد شده در خود هیپنوتیزم را عمیق تر کنید.

روش مستقیم:

در این روش با استفاده از تلقیناتحسیمثل  سرد و یا گرم شدن قسمت های مختلف بدن ، شنوایی: تلقین برای گوش دادن به موزیکی و یادآوری آن و استفاده از ویژگی های صدا ، بینایی: یاد آوری خاطرات و یا قرار گرفتن در فیلم و یا تصویر،  می توان خلسه را با استفاده از تکنیک های تلقین های سریالی، لینک کردن و… عمیق تر کرد.

 

 

نویسنده: حکیم عاقل - ۱۳٩۱/٤/٩

خلسه حالتی از ذهن است که ضمیر خودآگاه غالب نیست و فعالیت آگاهانه وجود ندارد و یابسیار کم است. دراین حالت ذهن بشدت تلقین پذیر است، بیش از 98% عقاید و باورهای ما نسبت جهان، خودمان و دیگران در این حالت در ذهن ما شرطی و محکم شده.

 

نویسنده: حکیم عاقل - ۱۳٩۱/٤/٩

بعد از انجام تنفس صحیح مرحله بعدی برای انجام خود هیپنوتیزم ثابت کردن توجه یا Fixation of Attention  است . ثابت  کردن توجه می تواند به موضوعی خارجی باشد مثل نگاه کردن به شعله شمع، به نقطه ای مشخص در سقف، به شی در حال نوسان و یا چشم شخص دیگری و …. یا می تواند توجه به درون باشد، تمرکز برروی  تنفس، احساس خارش در پا، یادآوری خاطره، گفتگوی درونی و…

 

 

نویسنده: حکیم عاقل - ۱۳٩۱/٤/٩

یادگیری تنفس شکمی بسیار ساده است، بهتر است ابتدا در حالت دراز کش آن را انجام دهید. دست چپ را روی شکم گذاشته و دست راست را روی سینه قرار دهید، با انجام دم و باز دم دست چپ شما بالا و پایین می شود. می توانید این نوع تنفس را به چهار مرحله تقسیم کنید:

1. مرحله دم : به آرامی و از بینی تا 6 شماره نفس بکشید

2. حبس : تا 6 شماره نفسی را که کشیدید در سینه حبس کنید.

3. بازدم : تا 4 شماره نفس را به آرامی از طریق  بینی یا دهان بیرون دهید

4. توقف: تا 4 شماره نفس نکشید.

در هر جلسه به مدت 10 تا 15 دقیقه می توانید تنفس دیافراگمی را انجام دهید.

 

 

نویسنده: حکیم عاقل - ۱۳٩۱/٤/٩

قدم اول در خود هیپنوتیزم انجام تنفس دیافراگمی یا شکمی است. ما بصورت معمول سینه ای نفس می کشیم، نفس های تند و کم عمق، اما در تنفس شکمی عضلات شکم هستند که درگیر تنفس می شوند و دم و بازدم عمیق تر و حجم اکسیژنی که وارد ریه ها می شود بیشتر است، تنفس شکمی ماشه واکنش ریلاکس است، اگر تنفس شکمی درست انجام شود نه تنها اعصاب پاراسمپاتیک تحریک شده و ضربان قلب پایین می آد بلکه سرعت فکر هم کم شده و مغز در حالت آلفا قرار می گیرد.

 

 

نویسنده: حکیم عاقل - ۱۳٩۱/٤/٩

واکنش ریلاکس نقطه مقابل واکنش جنگ و گریز در حالت استرسه ، در این حالت مغز احساس تهدید و خطر نمی کند و بدن از حالت تحریک پذیری و آمادگی که همراه بود با افزایش آزاد شدن هورمون های آدرنالین و کورتیزول،بالا بودن ضربان قلب، کاهش عملکرد روده ها، کاهش گردش خون به قسمت های محیطی بدن، با انجام  خود هیپنوتیزم  به حالت طبیعی و نرمال برمی گردد، در واکنش ریلاکس مغز از حالت تهدید بیرون آمده، و هورمون اندرومورفین آزاد شده و ضربان قلب پایین می یاد، عروق باز شده، و بدن در حالت آرامش قرار می گیرد.

 
یکی از مهمترین فوائد خود هیپنوتیزم کاهش استرس است. استرس منفی منشاء خیلی از بیماری ها و ماشه محرک بسیاری از اختلالات همچون افسردگی، دوقطبی، وابستگی ها عاطفی، وسواس ها، اضطراب، اعتیاد و… می باشد.

خود هیپنوتیزم چگونه استرس را کاهش می دهد؟

خود هیپنوتیزم با استفاده از دو مسیر استرس  را کاهش می دهد:

1. ایجاد واکنش ریلاکسیشن در بدن

2. تغییر در روش زندگی

پست بعدی واکنش ریلاکس را توضیح خواهم داد.

/ 0 نظر / 29 بازدید