varzsesshفعالیت‌های ورزشی با تاثیر بر سیستم تمایل به غذا ذر مغز، باعث کاهش اشتهای کاذب می‌شود و در نتیجه راه مناسبی برای جلوگیری از پرخوری است. 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، اکثر کسانی که با هدف کاهش وزن به ورزش رو می‌آورند این نگرانی را دارند که با انجام فعالیت‌های ورزشی، اشتها و نیاز آنها به غذا بیشتر شده و اثری روی وزن آنها نداشته باشد. در واقع نگرانی از این که بدنی که در اثر ورزش مقداری کالری سوزانده با تغذیه‌ تمام کالری از دست رفته را بازگرداند و روز از نو روزی از نو...!

شاید این گونه به نظر برسد که کم خوردن و ورزش زیاد بهترین راهکار برای کاهش وزن باشد. اما در برخی موارد مشاهده شده که افراد در صورت انجام فعالیت‌های ورزشی زیاد میزان غذای خود را نیز افزایش می‌دهند.

پژوهشگران در دانشگاه دولتی پلی تکنیک کالیفرنیا واقع در سن لویس اوبیسپو در یک مطالعه جدید سطح تمایل مغز به غذا را پس از انجام حرکات ورزشی مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش سیستم‌ تمایل مغز به غذا مورد بررسی قرار گرفت. این سیستم شامل بخش‌هایی در مغز برای ایجاد تمایل نسبت به غذا و جست‌وجو به دنبال آن است.

پژوهشگران از داوطلبان جوان و فعال خواستند که به مدت یک ساعت یا روی یک صندلی بنشینند و یا یک روی یک دوچرخه‌ ثابت پا بزنند و سپس با استفاده از MRI به بررسی فعالیت‌های مغز آن‌ها پرداخته و سطح توجه آن‌ها به اقلام غذایی و غیرغذایی را بررسی کردند.

مغز افرادی که به مدت یک ساعت فعالیت سنگین انجام داده بودند تمایل کمتری به سمت غذا داشت، اما در مقابل آن دسته از داوطلبانی که یک ساعت بی‌حرکت نشسته بودند، بیشتر روی اقلام غذایی مخصوصا غذاهای پرچرب و شیرین توجه می‌کردند.

به نظر می‌رسد که این موضوع حاکی از آن باشد که انجام فعالیت‌های ورزشی موجب کاهش تمایل به غذا خواهد شد و این موضوع به نوبه خود باعث می‌شود که میزان غذا خوردن پس از ورزش کاهش یابد. با این حال همه داوطلبان حاضر در این پژوهش افراد جوان و سالم بودند. آیا اگر این پژوهش روی افراد دیگری تکرار شود، همین نتیجه‌ را خواهد داشت؟

به منظور بررسی این موضوع پژوهش دیگری انجام شد که در آن به مردان و زنان دارای اضافه وزن یک برنامه ورزشی داده شد که شامل پنج بار تمرین در هفته‌ می‌شد تا در هر نوبت حدود 500 کالری بسوزانند.

پس از 12 هفته‌ وزن 59 درصد شرکت کنندگان به میزان متوسط پنج کیلوگرم کاهش یافت. این افراد همچنین پس از انجام فعالیت‌های ورزشی تمایل کمتری به غذا نشان دادند. با این حال سایر داوطلبان وزن کمتری کم کردند و تمایل بیشتری به غذا داشتند.

مزایای کلی فعالیت‌های بدنی برای حفظ سلامت دارای شواهد فراوانی است به همین دلیل ورزش کردن همیشه انتخاب بهتری نسبت به بیکار نشستن خواهد بود. با این حال از نظر کاهش وزن شاید ورزش به تنهایی نتواند یک راه حل کلی برای همه افراد باشد.