استرس بخشی از طبیعت زندگی است. برای انجام وظایف، مقداری استرس لازم است. اگر دانشجو هستید، هر امری، واقعی و یا خیالی که برای شما اتفاق بیفتد، خواسته هایی را در پیش روی شما قرار می دهد و شما باید بدانید که چگونه این خواسته ها را کنترل کنید. مطلب زیر که برگرفته از سایت عیاران است با روش هایی ساده در مهار استرس به دانشجویان و دانش آموزانی که دچار استرس شده اند، کمک می کند.


مقابله با استرس 


1-بررسی مسائل مهم به طور منظم: تکالیف علمی جدید شما، نه فقط برروی شما، بلکه بر خانواده و یا دوستانتان نیز تاثیر می گذارد و گاه ممکن است تضادهایی را نیز به وجود آورد. یکی از راه های مواجهه با این تضادها این است که برنامه هر ترم را با اطرافیان خود در میان بگذارید و ضرورت ها و پیامدهای مثبت مطالعه را بررسی کنید و برنامه را به اتفاق هم طرح ریزی کنید. 


2-ورزش و تمرین های منظم: اوقات فراغت خود را طوری برنامه ریزی کنید که حداکثر سلامت و رضایت را به همراه داشته باشد. بدن نیاز به ورزش روزانه دارد. این به ویژه برای دانشجویان بی تحرک لازم است. 


3-تنظیم وقت به صورت هفتگی: فعالیت های هر روز خود را برنامه ریزی کنید. باید در زمان معین مطالعه کنید. مطمئن باشید که محل مطالعه شما راحت است. محل مطالعه باید با شخصیت شما متناسب باشد. وسایل مورد علاقه شما باید در محل مطالعه وجود داشته باشد تا این محل را برایتان جالب و لذتبخش کند. مثلا یک پوستر، یک وسیله تزئینی یا قطعه ای از اثاث منزل. یکی دیگر از ابزارهای برنامه ریزی که افراد موفق از آن بهره می برند فهرست کارهای مهم هر هفته است.

به روش زیر این ابزار را به کار بگیرید: 
- فهرستی از تکالیف آموزشی هر هفته تهیه کنید. 
- به ترتیب اهمیت آنها را بنویسید. 
- این فهرست را در محل مطالعه خود در معرض دید قرار دهید. 
- در مقابل هر تکلیفی که انجام می دهید علامت بگذارید. 
- هر تکلیفی را که در طول این هفته انجام نمی شود، در فهرست هفته بعد قرار دهید.

 
4-صحبت مثبت با خود: با خود صحبت کنید (البته وقتی که تنهایید!). زمانی که این روش به طور صحیح انجام شود، مثبت و دلگرم کننده است. هر روز جملاتی از این قبیل را امتحان کنید; «امروز این کار را به خوبی انجام دادم، هیچ وقت به خوبی امروز نبودم»، «جلسه مطالعه خوبی بود.» عبارت هایی از این قبیل، گام بزرگی در افزایش عزت نفس شماست و نگرش واقع بینانه تری از خودتان به شما خواهدداد. وقتی احساس ارزشمندی کنید، توانایی شما در مقابله با استرس به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. سپس برای مطالعه مستعدتر و آماده تر خواهید شد و با همه ظرفیت یاد خواهید گرفت. 


5-پاداش به خود: پس از یک جلسه مطالعه رضایت بخش، انجام درست یک تکلیف، یا کسب نمره بالا در امتحان به خود پاداش دهید. سرگرمی ها، موزیک، مطالعه مطالب سرگرم کننده و سینما رفتن اموری است که برای دانشجویان، خوب و رضایت بخش است. این امور تجارب مثبتی است که احساس کفایت و عشق به زندگی را در شما تقویت می کند و کل سیستم عصبی شما را هم آرام می سازد. 


6-تغذیه صحیح: اگر می خواهید عملکرد موثری داشته باشید، باید عادت غذایی معقولی داشته باشید. تغذیه، غذای منظم، مرکب از سبزیجات، میوه ها و حبوبات با مقدار کمی گوشت، لبنیات، میوه های مغزدار، تخم مرغ، کمی کره مارگارین و روغن (خیلی کم)، شکر و نمک سلامت بدن را تضمین می کند. صبحانه را حذف نکنید. به مقدار کافی آب بنوشید، دست کم هشت لیوان در روزهای گرم، قهوه، چای و نوشابه را تا حد امکان کمتر مصرف کنید. 


7-خواب و تمرین های آرام بخش: بی خوابی به استرس مفرط و احتمالا افسردگی می انجامد. با یک خواب خوب شبانه با آنها مبارزه کنید. گاهی پیش می آید که شب ها تا دیروقت باید مطالعه کنید، اما همیشه این بی خوابی را با خواب صبح یا زودتر خوابیدن جبران کنید. به طور مکرر ثابت شده است که استفاده منظم از تمرین های آرامش بخش و نیز تنفس عمیق، منظم و کنترل شده، به خویشتن داری و کاهش اضطراب کمک می کند و باعث تجدید قوا در بیشتر افراد می شود.

تمرین های زیر را امتحان کنید: 
- برای ده دقیقه در یک صندلی راحت قرار بگیرید. 
- به تنفس خود توجه کنید، به خود اجازه آرامش بدهید. 
- یک نفس عمیق بکشید3 ; تا 4 ثانیه آن را نگه دارید و بعد به آرامی بیرون بدهید. این کار را چند بار تکرار کنید. 
- ماهیچه های مختلف بدنتان را به نوبت منقبض و بعد شل کنید. 
- با انگشتان شروع کنید. از انگشت بزرگ شروع کنید، آن را بکشید، بعد رها کنید. سپس انگشت بعدی را امتحان کنید. 
- به آرامی این کار را در سراسربدن خود گسترش دهید. 
- وقتی به ماهیچه های سر رسیدید، کار را پایان دهید حالا تصور کنید که تمام بدنتان آرام شده است. برای مدتی خود را تقریبا شل و رها کنید. 


چند فنون ساده تر
- هرچند وقت یکبار، چند نفس عمیق بکشید و بدنتان را شل کنید، خمیازه بکشید و اندام های بدن را بکشید. 
- به آهستگی پیاده روی کنید. 
- اگر مزاحم همسایه ها و اطرافیان نمی شوید، فریاد بکشید.

 منبع: روزنامه ابتکار