عزت نفس، عبارت است از احساس ارزشمند بودن. این حس از مجموعه افکار، احساسات، عواطف و تجربیات ما در طول زندگی ناشی می شود. می اندیشیم که فردی باهوش یا کودن هستیم، احساس می کنیم که شخصی منفور یا دوست داشتنی هستیم، مورد قبول و اطمینان هستیم یا خیر؟ خودرا دوست داریم یا نداریم؟ مجموعه این برداشت ها و ارزیابی ها و تجاربی که از خویش داریم باعث می شود که نسبت به خود احساس خوشایند ارزشمند بودن، یا بر عکس احساس ناخوشایند بی کفایتی داشته باشیم. همه افراد، صرف نظر از سن، جنسیت، زمینه فرهنگی و جهت و نوع کاری که در زندگی دارند، نیازمند عزت نفس هستند. عزت نفس، برابر است با خودباوری واقعی. یعنی خود را آن گونه که هستیم باورکنیم و برای خشنودی خودمان و دیگران تلاش نماییم. عزت نفس واقعا بر همه سطوح زندگی اثر می گذارد. در حقیقت، بررسی های گوناگون حاکی از آن است که چنانچه نیاز به عزت نفس ارضا نشود، نیازهای گسترده تری نظیر نیاز به آفریدن، پیشرفت و یا درک و شناسایی استعدادهای بالقوه محدود می ماند. به خاطر بیاورید هنگامی که کاری را به بهترین نحو به پایان رسانده اید چه احساس خوشی به شما دست داده است. افرادی که احساس خوبی نسبت به خود دارند، معمولا احساس خوبی نیز نسبت به زندگی خواهند داشت. آنها می توانند با اطمینان به خود و اطرافیان، با مشکلات و مسئولیت های زندگی مواجه شوند و از عهده آنها برآیند. 
 شیوه های افزایش عزت نفس
تقویت عزت نفس مهمترین عامل موفقیت است. این عامل، شیوه زندگی تان را به طورکلی دگرگون می سازد. اگر عزت نفس شما زیاد باشد. بامشکلات از طریق حل کردن آنها مواجه می شوید نه از طریق مقصردانستن خود یا دیگران. ده روش زیر به شما کمک می کند عزت نفس خود را افزایش دهید. 


1 - با خود مثبت حرف بزنید: صدایی در ذهن شما وجود دارد که مدام نجوا می کند. این صدا بخشی از عزت نفس شما و اغلب منفی است وجملاتی از این قبیل می گوید، من خیلی چاق هستم یا من خسته ام. این قیبل جملات بعد از مدتی درشما تاثیرمنفی می گذارد و مثلا شما احساس خستگی می کنید اما نکته جالب این است که شما نمی توانید ندای درونی خود را برای ایجاد عزت نفس و ساختن الگوهای موفقیت، برنامه ریزی کنید. شگردکار، استفاده از عبارت ها و جمله های مثبت است. من خوشحال هستم، من سالم هستم، من معرکه ام! چند تا از جمله های خوب وهمه منظوره هستند. این جمله ها را بارها وبارها در ذهن خود با صدای بلند تکرار کنید، یا حتی آنها را بنویسید. اهمیت آن در این است که این جمله را به زمان حال و با ایمان بیان کنید. هرگاه ندای درونی خود را شنیدید که شروع به ایجاداحساس منفی در شمامی کندآن را متوقف سازید و جمله مثبتی را درباره همان موضوع، جایگزین آن کنید. این شیوه را امتحان کنید و آنگاه خواهید دید که صحبت کردن با خود وسیله سودمندی در ایجاد وضعیت مثبت است.  


2 - شخصیت جدید خود را تجسم کنید: این امر اساسا همانند اصل استفاده از جملات مثبت است، با این تفاوت که به جای استفاده از کلمات، در اینجا از تصاویر استفاده می شود. آیا می خواهید لاغرتر و سالم تر باشید؟ خودتان را به این صورت تجسم کنید. آیا می خواهید ارتقا» شغلی پیداکنید؟ خودتان را در نقش سمت جدید تجسم کنید.  زمانی را به تجسم خود اختصاص دهید تا وارد جزئیات امر شوید و از شخصیت جدیدخودلذت ببرید چنانچه این تصویر را دائما ایجاد و تقویت کنید، پذیرش رفتارهایی که آن را تحکیم می کند آسانتر خواهد بود. 

 
3 - افرادی را بیابید که بتوانید از آنان چیزی بیاموزید: واضح است که افراد بسیاری وجوددارند که با مشکلات و مسایلی مانند مشکلات شما مواجه شده اند شما می توانید با الگو قرار دادن آنان، چیزهای زیادی بیاموزید.

 
4 - به وادی های جدید قدم بگذارید: اغلب عزت نفس ما به سبب کوته بینی نسبت به زندگی، دچار افت و نزول می شود هنگامی که برروی جنبه خاصی از زندگی بیش از حد یا به حدی بسیار طولانی تمرکز می کنیم، عمق نگری خود را از دست می دهیم. مسایل کوچک، بزرگ می شوند و وقایع بسیار بیشتر از ارزش واقعی خود اهمیت می یابند آیا چنین موردی برای شما نیز پیش آمده است؟ اگراین طور است. پس وقت آن است که وارد وادی جدید شوید مثلا می توانید به یک گشت سیاحتی یا یک سفر ماجراجویانه بروید. 


5 - اهداف خود را تعیین کنید: افرادی که برای خود اهدافی روشن دقیق و قابل اندازه گیری تعیین می کنند، آنچه را که می خواهند به دست می آورند. تعیین اهداف، بخش بسیار مهمی از ساختن عادات مثبت و در نتیجه افزایش عزت نفس به شمار می آید. 


6 - اتفاقات ناخوشایند زندگی را بپذیرید: ما می توانیم بیشتر از آنچه فکر می کنیم، زندگی خود را کنترل کنیم. با وجود این مواردی هست که هیچ کنترلی نسبت به آنها نداریم و وقایع و امور ناخوشایند و ظاهرا غیرمنصفانه بسیاری در زندگی ما وجوددارد به عبارت دیگر، گهگاه این امور و اتفاقات ضربه ای به ما واردمی کند بروز این اتفاقات به خواست و اراده ما نبوده است وکاری برای ممانعت ازآنها نیز نمی توان انجام داد. پس بهتر است شانس و اقبال را فراموش کنید. اینکه زندگی چگونه باید باشدرافراموش کنید و آن را با همین اتفاقات جاری و غیرقابل پیش بینی بپذیرید. در واقع، شما می توانید از لحظاتی که عزت نفس شما دچار افت و نزول می گردد، بهره جویی کنید افسردگی و غم و اندوه و نگرانی، همگی درشما ایجاد خودخوری می کند. بنابراین می توانید آن را اصلاح کنید و برای زندگی خود برنامه ریزی مجددی انجام دهید.  


7 - با دیگران مشورت کنید: گاهی اوقات ممکن است با مشکل بزرگ خاصی در زندگی خود مواجه شوید، مانند ابتلا به بیماری خطرناک، یا ممکن است دچار عادت مخربی مانند استفاده نادرست از داروها یا پرخوری شوید. دراین موارد کمک دیگران می تواند کلید مشکل شما باشد. 


8 - بر وسوسه عادات ناپسند خود غلبه کنید: عادت های ناپسند، رفتارهای دیرینه ای هستند که شما را به سمت خود می کشند هنگامی که به سراغتان می آیند، رهایی از آنها دشوار است و به راحتی شما را به این نتیجه می رسانند که (نمی توانید با این حالت کنار بیاید) نکته این است که مجبور نیستید با آن کنار بیایید وسوسه عادات ناپسند معمولا; کمتر از دو دقیقه طول می کشد، آنها شما را فریب می دهند که تصور کنید تا ابد دست از شما برنمی دارند. بنابراین هر گاه هوس عادات ناپسند به سراغتان آمد، سعی نکنید آن را نادیده بگیرید، بلکه روی آن تمرکز کرده و با اعتمادبه نفس آن را تحمل کنید. 


9 - سه هفته عادت های جدید  را امتحان کنید: سازگاری با عادت ها و رفتارهای جدید مستلزم زمان است. معلوم شده است که هر رفتار جدیدی اگر به مدت سه هفته دنبال شود.به  احتمال زیاد به صورت یک عادت دائمی درمی آید. در ابتدا، رفتار جدید، غریب به نظر می آید ومستلزم تلاش آگاهانه است. اما بعد از سه هفته به صورت بخشی از وجودتان درمی آید. اگر واقعا مصمم هستید که تحولی ایجاد کنید خود را وادار کنید که با آن  عادت جدیدحداقل به مدت سه هفته زندگی کنید. 


10 - باافراد مثبت اندیش معاشرت کنید: سعی کنید بیشتر در کنار افراد مثبت اندیش باشید، افرادی که نسبت به زندگی و پیشامدهای آن اشتیاق زیادی دارند. این گونه افراد شما را در پیشرفت و تعالی یاری می کنند و متقابلا این امکان را فراهم می آورند که شما نیز آنان را در رشد و پیشرفتشان حمایت کنید. این امر، بخش بزرگی از فلسفه زندگی و دوستی است.